maanantai 14. lokakuuta 2013

Otteita matkapäiväkirjasta osa 5

Perjantai 6.9.

Fretit ja Alissa aamupalalla

Nyt kerkee kirjottaa, kun jonotellaan pois Gibraltarilta... N. 1 h nyt ooteltu. Pääpuheenaiheena ollut ruotsin kielen asema Suomessa sekä tietysti tämä rajahässäkkä. Tänään siis lähdettiin heti aamupäivästä ajamaan kohti Gibraltaria, kun saatiin Anun tutulta autoa lainaan.

Lähdössä Gibraltarille
Takapenkin eväät
Jee! Nyt päästiin jatkamaan. Meni vähintään 1,5 tuntia jonottaessa.

Gibraltarille mennessäkin jonotettiin puoli-yksi tuntia. Gibraltarilla kierreltiin ensin summassa autolla ja satuttiin löytämään turisti-info ja Europa-point, mistä näkyi Marokkoon.
Gibraltarille jonotellessa kerkes käydä ulkonakin välillä
Turisti-infosta saatiin kartta ja lähdettiin etsimään taksiasemaa, josta sai opastettuja kierroksia vuorille. Tai no ensin etittiin mäkkäri ja käytiin syömässä. Jätettiin auto mäkkärille ja etsittiin taksit. Meille sattunut kuski oli mukava, muttei puhunut kovin hyvää englantia, vaikka oli asunut ikänsä Gibraltarilla.

Vuorelta näkyi Marokkoa (vasemmalla) ja Espanjaa (oikealla)

Vuorelle mennessä maksettiin 10 e pääsymaksu, joka sisälsi tippukiviluolan, harvinaisten apinoidan katselun, jonkinlaisen sota-aikaisen luolaston sekä tietysti mahtavat maisemat. Kuski kertoili historiasta ja vuoresta, mutta vaihtoi heti puheenaihetta, kun yrittettiin kysyä nykytilanteesta.

Gibraltarin ja Espanjan raja ampuma-aukosta käsin

Vuorivierailun jälkeen kuski jätti meidät keskustaan shoppailukadulle.

Tällaisiakin bongattiin

Kuuden jälkeen lähdettiin takaisinpäin ja jonoteltiin rajalla tosiaan melko pitkään...

Jonoa oli ihan runsaasti
Auringon laskiessa vielä jonoteltiin

Tienpientareella jonotuspaikalla ollut kyltti, jossa
opastettiin valittamaan, jos Espanjan
viranomaiset kohtelevat huonosti

El Cotossa oltiin n. 22.30. Hyvästeltiin Anu ja annettin mölkky, Toimari-merkki ja kortti. Tänne kyllä vois tulla uudestaankin ja vaikka ihan asumaan johonki Anun vuokra-asuntoon. :)

Sitten lähdettiin suunnistamaan seuraavaan majapaikkaan Torremolinoksesta vähän itään. Saatiin vielä käyttää Josen autoa niin kerettiin ennen 23.30 perille (jonka jälkeen ei olis päässy) - vaikka ajeltiinki vähän liittymärallia , ku en pärjänny Tomtomin kanssa.

Campingalueen portilla vartija otti meidän passit ja oli hyvin tarkkana lukumäärästä. Saatiin avaimet ja ajettiin auto camping alueelle. Bungalowimme oli ihan jees, mutta luvatut mikro ja liesi puuttuivat. Käytiin campingin baarissa iltapalalla ja mentiin nukkumaan.

Espanjalaista liikennekulttuuria:

- vilkkua ei tarvi
- motarilla voi pyöräillä
- liikenneympyröitä on koko ajan ja osa myös yhdistettyjä liikenneympyröitä ja tasoristeyksiä liikennevaloilla varustettuna
- moottoritiellä ei kaahata, muttei myöskään pidetä turvavälejä